Veelgestelde vragen

E-mail

Hoe vraag ik een nieuw wachtwoord aan?

Luna heeft twee beveiligde omgevingen waar u als klant van Luna gebruik van kunt maken. Klanten met een mailbox van Luna hebben toegang tot https://webmail.luna.nl met hun gebruikersnaam en wachtwoord. Daarnaast hebben alle bij Luna bekende personen werkzaam bij uw bedrijf een portal account van Luna. Als u het wachtwoord van één van beiden vergeten bent, dan kunt u het wachtwoord herstellen via https://portal.luna.nl/login. U kiest daar voor 'Wachtwoord vergeten?' of klikt direct door naar de wachtwoord-herstel-pagina.

Hoe wijzig ik de instellingen van mijn Luna webmail?

U kunt uw persoonlijke instellingen van uw Luna webmail zelf aanpassen. Ga daarvoor naar https://mailbox.luna.nl.

Log in met uw e-mailadres en wachtwoord. Op deze persoonlijke pagina kunt u het wachtwoord van uw mailbox wijzigen en een afwezigheidsmelding instellen. Let er op dat het wachtwoord meteen wordt aangepast en dat u eventuele wijzigingen ook moet doorvoeren in uw mailcliënt.

Wat zijn de instellingen voor mijn e-mailcliënt?

In deze stappenplannen wordt gevraagd naar de serverinstellingen van uw ISP of e-mailprovider voor uw e-mailcliënt. U heeft deze ontvangen bij het opleveren van uw account. Het gaat daarbij om de volgende gegevens:

  • uw volledige e-mailadres
  • de loginnaam voor uw mailbox (deze is in de meeste gevallen gelijk aan het e-mailadres)
  • het wachtwoord van de mailbox
  • de url's voor de Luna e-mailservers

Incoming mail server:

  • pop.luna.nl (POP3) op poort 110 of poort 995 (beveiligde verbinding)
  • imap.luna.nl (IMAP) op poort 143 of poort 993 (beveiligde verbinding)

Outgoing mail server (SMTP):

  • smtp.luna.nl op poort 465 of poort 587 (beveiligde verbinding)*

 

* Van de SMTP server van Luna kunt u alleen gebruik maken wanneer u zich authenticeren met uw emailadres en wachtwoord. Het is ook mogelijk om de uitgaande mailserver van uw internetprovider gebruiken om email te versturen. GSM Helpdesk heeft voor alle grote telecom operators en internetprovider een lijst met SMTP-instellingen.

Hoe koppel ik mijn e-mailaccount van Luna aan mijn e-mailcliënt (Outlook, Firebird, Apple Mail)?

Om via een e-mailcliënt Luna Mail te gebruiken, moet u deze eerst instellen. De verschillende aanbieders hebben op hun website een stappenplan staan.

Speciaal voor onze klanten hebben wij een handleiding samengesteld voor iOS.

Welke instellingen gebruik ik als SMTP poort 25 is geblokkeerd?

Het kan zijn dat uw netwerkbeheerder uitgaande e-mail via de standaard SMTP poort (25) heeft geblokkeerd. U past in de instellingen van uw e-mailcliënt de poortinstellingen aan. De alternatieve poorten zijn poort 587 als u gebruik maakt van TLS of poort 465 als u gebruik maakt van SSL. Let er op dat u ook de authenticatie juist instelt! Het wachtwoord hiervoor is identiek aan het wachtwoord voor binnenkomende e-mail. Alle Luna e-mail diensten ondersteunen versleuteling op basis van TLS/SSL.